учитель фізичної культури,
філія навчально-виховного комплексу «Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. імені Т. Г. Шевченка – гімназія» «Шепилівська загальноосвітня школа – дошкільний навчальний заклад»
Активація творчої та рухової
активності учнів
на уроках фізичної культури
на уроках фізичної культури
Проблема над якою працюю «Удосконалення
рухових якостей та підвищення працездатності організму учнів»
Активність, що виявляється учнями під
час уроку фізичної культури, поділяють на творчу(пізнавальну) і рухову. Творча пізнавальна активність школярів - це така активність, яка передбачає
внутрішнє прагнення до активної участі в навчальному процесі як пошук ним
самостійних шляхів вирішення різних проблем. Пізнавальна
активність пов’язана з проявом учнями уваги, сприйняттям ними навчального матеріалу,
з осмислюванням інформації, з її запам’ятовуванням і відтворенням. Рухова
активність – це безпосереднє виконання
фізичних вправ.
Щоб
цілеспрямовано розвивати в учнях творчу і рухову активність під час вивчення
вправ, ігор, необхідно насамперед чітко усвідомити основні риси творчої і рухової діяльності, які мають бути
сформовані в учнів протягом усього періоду вивчення предмета у школі. Творча
активність може виявлятися на різних рівнях: від перенесення набутих знань,
умінь, досвіду в нову ситуацію до спроможності знайти новий варіант вирішення
проблеми. При цьому слід широко
враховувати творчу активність самих дітей. Мені, як учителю фізкультури даються
необмежені можливості разом із дітьми винаходити, уточнювати і вводити нові:
вправи і правила для гри.
Творча діяльність учнів активізується систематично, включаючи і
звільнених від практичних занять. Тому до навчального процесу на уроці залучаю школярів, які тимчасово звільнені від
занять фізичною культурою: вони можуть слухати пояснення вчителя, спостерігати
за виконанням вправ дітей, відповідати на запитання. Активізує учнів і
об'єктивна оцінка вчителем результатів їхньої діяльності. У цьому плані високий
ефект досягається за умови необмеження учнів терміном здачі навчального
нормативу в межах якоїсь серії уроків. Дозволяю школярам здавати норматив у
будь-який час після наміченого за планом терміну. Адже відомо, що краще
тренування — це змагання. Нехай сам із собою, але під час кожної перездачі
учень змагається. Можливі різні варіанти організації перездачі. Але, на мій
погляд, найбільш раціональний — це створити можливість учневі підготуватися на
додатковому занятті і там же виправити оцінку. Термін, протягом якого можлива
перездача, залежить від складності нормативу й активного відношення учня до занять.
Активізувати творчу
(пізнавальну) активність учнів фізичної культури на уроках, важливо згідно
програмі - навчання руховим діям, бігу, наприклад, стрибкам,
метанням. Наприклад, намічаючи навчання опорному стрибкові, пояснюю, що сам
стрибок не самоціль, що стрибок через козла
не життєво необхідне уміння, але щоб опанувати їм дуже важливо, тому що
багаторазові стрибки зміцнюють силу м'язів, розвивають координацію рухів,
виробляють уміння орієнтуватися в просторі в незвичайних умовах. Таким чином,
щораз, повідомляючи теоретичні відомості, прагну виробляти в школярів переконання в крайній
важливості занять фізичною культурою для нормального розвитку людини. Формуванню такого
переконання допомагають і пояснення про вплив правильно застосовуваних фізичних
вправ (рухової активності) на здоров'я
людини, на його поставу. Приводжу
конкретні приклади, що показують, яку роль відіграють у житті людини
такі якості, як сила, швидкість, витривалість. Наприклад, звичайні
присідання, що відрізняються по способі
виконання і режиму роботи м'язів. Якщо присідання виконуються на носках або з
піднімань на носки наприкінці випрямлення, вони виявляють більший вплив на
м'язи задньої поверхні гомілки, чим присідання на всій
ступні. Присідання в помірному темпі, повторюються багато разів підряд, сприяють розвиткові переважно
силової витривалості; і виконувані ж у гранично швидкому темпі серіями з
невеликим числом повторенні кожної, розвивають у більшій мірі властивості
м'язів (ніг) до швидких скорочень ("швидкість і силу"). Використовую
і протилежні приклади - про пагубний вплив малорухомого способу життя на
людський організм.
Рухова
активність активізується при виконанні
вправ на перекладині або брусах учні між
підходами до снарядів додатково виконують вправи, які розвивають силу м'язів
ніг, стрибучість; між спробами в стрибках у висоту — вправи, які розвивають
силу м'язів рук, гнучкість. Намічаючи навчання новій руховій дії, попередньо
здійснюю перевірку готовності учнів до їх освоєння. При цьому уточнюю, що
повинен знати учень, що він повинен вміти, які вправи повинен уміти виконувати
перш, ніж приступити до розучування намічуваної рухової дії. Інший
діючий засіб виховання творчої активності змінний: одна зміна виконує
завдання, інша не пасивно очікує черги, а спостерігає, учні досліджують
вправи, помічають помилки, допомагають усувати їх. Так, при освоєнні
перекиду вперед клас шикується в колону по два-чотири. Ті, хто стоїть в першій
шерензі праворуч по одному по черзі роблять перекид, а кожен, хто стоїть в
другій шерензі оцінює його виконання. Природно, кожна оцінка, що виставляється учнями, контролюється
і порівнюється з власною. При розходженні оцінок учневі пропонується пояснити
свою думку.
Висновки: отже, проаналізувавши результат учнів показав, що, по-перше,
зросли рухова активність дітей та показники їхньої рухової підготовленості і
активності, по-друге, посилився інтерес до уроків фізичної культури- це
намагання сформувати осанку; по-третє, виявився позитивний вплив занять на
стан здоров'я учнів.
0 коментарі:
Дописати коментар