учитель української мови та літератури,
філія навчально-виховного комплексу
«Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. імені Т. Г. Шевченка –
гімназія» «Шепилівська загальноосвітня школа
– дошкільний навчальний заклад»
Активізація пізнавальної діяльності учнів під час проведення практичних та творчих
завдань (з досвіду роботи)
В умовах
модернізації системи освіти важливого значення набуває виховання всебічно
розвиненої, творчої, національно свідомої, духовно багатої особистості. Тому
необхідно здійснювати пошуки шляхів підвищення ефективного навчання,
запроваджуючи нові технології, використання яких збагачувало б емоційний світ
учнів, розвивало образну пам’ять, уяву, естетичні смаки, розумові здібності,
художнє мислення, збільшувало потребу творчої праці, підвищувало культуру
усного і писемного мовлення.
Працюю в школі
39 років. Свою діяльність спрямовую на те, щоб активізувати
навчально-пізнавальну діяльність учнів, змінювати традиційні рамки уроку,
підвищувати його місткість, уміло організовувати індивідуалізацію навчання й
самостійність учнів, розвивати їхню творчу активність. Урок для мене – це
невелика вистава із власним сценарієм, сюжетом, образами. Найактивнішими
акторами в тій виставі мають бути діти.
Моя роль –спрямувати дії школярів. Тому прагну, щоб на уроках панували
оптимістична атмосфера взаємоповаги, невимушеності, доброзичливості, тактовності, довіри до учня і увага до
неординарності мислення. Ніколи авторитарно не нав’язую дітям свою думку. Під
час вивчення твору приділяю увагу формування в учнів
креативно-естетичної чутливості до художнього слова, роботі з художньою деталлю. Спираючись на евристичні бесіди ставлю учням запитання: « Чиє життя трагічніше Соломії чи Остапа?» (Повість Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною»). Часто на уроках ставлю учням питання проблемного характеру: «Що в характері Федька допомогло врятувати Толю?» (оповідання В. Винниченка «Федько - халамидник»). Вважаю, що саме проблемний підхід спонукає учнів до активної розумової діяльності шляхом аналізу фактів. Їхні оцінки явищ життя, змальованих письменником, відзначаються вмотивованістю та аргументованістю.
креативно-естетичної чутливості до художнього слова, роботі з художньою деталлю. Спираючись на евристичні бесіди ставлю учням запитання: « Чиє життя трагічніше Соломії чи Остапа?» (Повість Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною»). Часто на уроках ставлю учням питання проблемного характеру: «Що в характері Федька допомогло врятувати Толю?» (оповідання В. Винниченка «Федько - халамидник»). Вважаю, що саме проблемний підхід спонукає учнів до активної розумової діяльності шляхом аналізу фактів. Їхні оцінки явищ життя, змальованих письменником, відзначаються вмотивованістю та аргументованістю.
Часто вдаюсь до демонстрування візуального ряду прочитаного(перегляд кінофільмів,
репродукцій картин, фотографій, архітектури, скульптури. Тому намагаюся
продумувати питання так, щоб вони вимагали пошуку і активної роботи думки,
вираження свого ставлення до
обговорюваних тем. Для цього створюю нестандартні
ситуації, де б учні могли уявити себе на місці героя. «Чому голодний
хлопчик Климко не міг з’їсти галети?» (Повість Григора Тютюнника «Климко»).
Часто на уроках
вдаюсь до методу словесного малювання. Запитую
в дітей: «Якою ви уявляєте ліричну героїню поезії Лесі Українки «Як дитиною, бувало» в дитинстві і дорослому
віці? Чи змінилася вона? У чому?». Тут доречною може бути віртуальна зустріч із героїнею. Практикую прийом стилістичного експерименту – вилучення з авторського тексту
епітетів, метафор і заміна їх власними.
Замислююсь над
тим, як навчити учнів самостійно писати
твори, дбаю про розвиток творчих і комунікативних здібностей, працюю над тим,
як уникати штампів при написанні робіт творчого характеру.
Часто як
підготовчу роботу до написання твору здійснюю з учнями екскурсії на природу, до пам’ятника Невідомому солдату. І тільки
тоді, коли мова забарвлює уяву, краще активізується думка, дитина має
можливість висловити свої враження,
Запроваджую і
такі види письмових робіт, які активізують мислення і спонукають до роздумів:
«Чи може домашня праця приносити радість?», «Життя починається з любові». При
вивченні теми «Групи слів за значенням» урок
побудувала у формі гри, де діти
здійснювали пошукову, творчу роботу
Певна, саме в
нестандартних формах криється можливість активно впливати на розвиток
мовленнєвих і граматичних умінь учнів, на виховання в них розуміння необхідності і бажання бути грамотним.
0 коментарі:
Дописати коментар