учитель початкових класів,
філії НВК «Голованівська ЗШ І – ІІІ ст. ім.
Т.Г.Шевченка – гімназія» «Журавлинська
ЗШ – ДНЗ»
ТРВЗ (теорія розв’язання
винахідницьких задач) на уроках в початковій школі
Ця теорія включає в себе механізми планомірного
перетворення проблеми в образ майбутнього рішення, механізми подолання
психологічної інерції, яка перешкоджає пошуку рішень та широкий інформаційний
фонд — конкретний досвід рішення проблем.
Мета ТРВЗ —
не просто розвинути фантазію дітей, а навчити їх мислити системно, з розумінням
процесів, які відбуваються, дати в руки вчителя інструмент для конкретного
практичного виховання у дітей якостей творчої особистості, здатної розуміти
єдність і протиріччя навколишнього світу, ставити і вирішувати проблеми.
Фрагмент уроку з української мови. 2 клас.
Тема. Урок розвитку зв'язного
мовлення. Складання казки за поданим початком, планом, малюнками, опорними
словами (Ю. Ярмиш «Як реп'яшок світ побачив»).
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І
МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
Він беззубий, а кусає.
Він безрукий, а хапає.
Ще й причепиться міцненько
До штанців і до сукенки.
(Реп'яшок)
— Чи доводилося вам бачити
реп'яшка?
— Що ви про нього знаєте?
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Підготовка до складання казки
— Прочитайте початок казки «Як
реп'яшок світ побачив» (с. 94).
— Де виріс реп' яшок?
— До кого він причепився?
— Про що думав реп'яшок?
— Куди він потрапив?
2. Застосування
прийомів ТРВЗ для активізації творчої уяви учнів.
Прийом «Добре – погано»
Цей метод вчить в будь-якому об’єкті, явищі,
якості бачити обидві сторони: позитивну і негативну.
Очікувані результати:
·
уміння розрізняти поняття добре і погано;
·
уміння обґрунтовувати свою думку.
Прийом «Довільний префікс»
До слова «реп’ях» додайте
«довільний префікс» і створіть нову цікаву ідею:
супер — надзвичайний відео —
бачити
віце — помічник архео —
древній
аеро — повітряний мело —
музичний
анти — проти моно —
єдиний
зоо — тваринний аква —
водяний
мото — той, що рухається астро — зірковий
біо, зам, най, мікро,
міні.
(Наприклад: аерореп’ях – літальний апарат, що розвозить пасажирів на далекі
відстані, чіпляючись до космічного супутника, мікрореп’ях – дуже малих розмірів, непомітний)
Очікувані результати:
·
уміння знаходити нестандартні рішення;
·
самостійний вибір найбільш цікавих, їх оцінка.
Прийом «Живий предмет»
Уявити, що реп’ях – жива істота і розповісти про нього за планом:
Який
у нього характер?
Що
він любить?
З
ким дружить?
Де
живе?
Які
стосунки з оточуючими?
Чого
боїться?
Про
що мріє?
Очікувані результати:
·
уміння давати велику кількість варіантів
відповідей у рамках заданої теми;
·
опис змін
поведінки героя в різних обставинах.
3. Самостійне складання казки
0 коментарі:
Дописати коментар