RSS

Говорун Ольга Василівна

учитель початкових класів,
філії НВК «Голованівська ЗШ І – ІІІ ст. ім. Т.Г.Шевченка – гімназія» «Журавлинська ЗШ – ДНЗ»

ТРВЗ (теорія розв’язання винахідницьких задач) на уроках в початковій школі

Ця теорія включає в себе механізми планомірного перетворення проблеми в образ майбутнього рішення, механізми подолання психологічної інерції, яка перешкоджає пошуку рішень та широкий інформаційний фонд — конкретний досвід рішення проблем.
 Мета ТРВЗ — не просто розвинути фантазію дітей, а навчити їх мислити системно, з розумінням процесів, які відбуваються, дати в руки вчителя інструмент для конкретного практичного виховання у дітей якостей творчої особистості, здатної розуміти єдність і протиріччя навколишнього світу, ставити і вирішувати проблеми.

Фрагмент уроку з української мови. 2 клас.  
Тема. Урок розвитку зв'язного мовлення. Складання казки за поданим початком, планом, малюнками, опорними словами (Ю. Ярмиш «Як реп'яшок світ побачив»).

 III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Відгадайте загадку.
Він беззубий, а кусає.
Він безрукий, а хапає.
Ще й причепиться міцненько
До штанців і до сукенки. (Реп'яшок)
— Чи доводилося вам бачити реп'яшка?
— Що ви про нього знаєте?
— Сьогодні ми складатимемо казку «Як реп'яшок світ побачив».

IV.    РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1.    Підготовка до складання казки
— Прочитайте початок казки «Як реп'яшок світ побачив» (с. 94).
— Де виріс реп' яшок?
— До кого він причепився?
— Про що думав реп'яшок?
— Куди він потрапив?
2.  Застосування прийомів ТРВЗ для активізації творчої уяви учнів.
Прийом «Добре – погано»
   Цей метод вчить в будь-якому об’єкті, явищі, якості бачити обидві сторони: позитивну і негативну. 

 Очікувані результати:
·         уміння розрізняти поняття добре і погано;
·         уміння обґрунтовувати свою думку.
Прийом «Довільний префікс»
До слова «репях» додайте «довільний префікс» і створіть нову цікаву ідею:

супер — надзвичайний                                       відео — бачити
віце — помічник                                                  архео — древній
аеро — повітряний                                             мело — музичний
анти — проти                                                     моно — єдиний
зоо — тваринний                                                аква — водяний
мото — той, що рухається                               астро — зірковий
біо, зам, най, мікро, міні.
(Наприклад: аерорепях – літальний апарат, що розвозить пасажирів на далекі відстані, чіпляючись до космічного супутника, мікрорепях – дуже малих розмірів, непомітний)
Очікувані результати:
·         уміння знаходити нестандартні рішення;
·         самостійний вибір найбільш цікавих, їх оцінка.
Прийом «Живий предмет»
Уявити, що репях – жива істота і розповісти про нього за планом:
Який у нього характер?
Що він любить?
З ким дружить?
Де живе?
Які стосунки з оточуючими?
Чого боїться?
Про що мріє?
Очікувані результати:
·         уміння давати велику кількість варіантів відповідей у рамках заданої теми;
·         опис змін  поведінки героя в різних обставинах.
3.  Самостійне складання казки

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 коментарі:

Дописати коментар